Online cursus maken en verkopen

Het maken en verkopen van een online cursus is een geweldige manier om je kennis te delen en een passief inkomen te genereren. Maar waar begin je, welke stappen neem je, en hoe zorg je ervoor dat je cursus succesvol wordt? In deze blog beantwoord ik veelgestelde vragen en help ik je op weg.
Hoe begin je met het maken van een online cursus?
Het maken van een online cursus begint met een idee, een onderwerp. Denk na over jouw expertise en wat je anderen kunt leren. Vraag jezelf af: “Welke kennis of vaardigheden heb ik die anderen waardevol vinden?” Zodra je een onderwerp hebt gekozen, onderzoek je de behoeften van je doelgroep. Wat willen ze leren en welke problemen willen ze oplossen?
Welke tools of software heb je nodig om een online cursus te maken?
Er zijn tal van tools beschikbaar die je helpen bij het maken en hosten van een online cursus. Voor het opnemen van video’s kun je gebruikmaken van tools zoals Canva, Zoom en Loom. Voor de hosting van je cursus zijn Nederlandstalige platforms zoals Kennis.shop, MemBirds, Huddle en Soofos populair. Engelstalige platforms zijn o.a. Teachable, Kajabi of Thinkific populair. Ook gratis opties, zoals YouTube (voor besloten video’s), zijn een mogelijkheid als je net begint. Ook is het mogelijk om op je WordPress website Learndash of Thrive Themes te gebruiken om je online cursus op te hosten.
Hoe kies je een onderwerp voor je online cursus?
Het kiezen van een onderwerp is belangrijk. Focus op een niche waarin jij expert bent en waar jij dus al skills en know how in hebt. Een specifieke niche trekt een gerichte doelgroep aan. Stel jezelf de vraag: “Waar krijg ik vaak vragen over?” of “Welke vaardigheden hebben mensen nodig in mijn branche?” Zorg ervoor dat het onderwerp niet te breed is, zodat je cursus praktisch en behapbaar blijft.
Hoe bepaal je de prijs voor mijn online cursus?
De prijs van je cursus hangt af van het soort cursus. Is het een mini training, om mensen kennis met jou te laten maken en waar je geen begeleiding bij aan biedt? Voor zo’n mini training kun je een prijs vragen tot €147,-, dit mag ook minder zijn. Of meer. Biedt je daarna een extra verdiepende cursus over dit onderwerp aan met begeleiding als 1 op 1 calls, of in een community? Dan kun je prijzen vragen vanaf €497,-. Kijk naar de waarde die je biedt, naar de prijzen van vergelijkbare cursussen en houd rekening met je doelgroep. Denk ook aan kortingsacties voor vroege inschrijvingen om momentum te creëren en het inzetten van affiliates.
Hoe promoot je je online cursus?
Promotie is belangrijk voor het succes van je cursus. Maak gebruik van sociale media, e-mailmarketing, en zoekmachineoptimalisatie (SEO). Creëer waardevolle content, zoals blogs, video’s, of webinars, om mensen te enthousiasmeren voor jouw cursus. Vraag tevreden deelnemers om reviews en gebruik deze als social proof. Zet affiliates in om je cursus door hen te laten promoten.
Moet ik een eigen website hebben om een online cursus te verkopen?
Hoewel een eigen website handig is, is het niet noodzakelijk. Nederlandstalige cursus platforms zoals Kennis.shop, Membirds, Huddle en Engelstalige cursus platforms zoals Udemy, Skillshare, of Teachable bieden een alles-in-één oplossing. Als je echter volledige controle wilt over bijvoorbeeld branding, dus dat de uitstraling van het platform passend is bij je bedrijf, is het aan te raden om een eigen website te maken. Dit kan met tools zoals WordPress en Learndash of Thrive Themes en vraagt wat meer werk met het opzetten en inrichten ervan.
Eerder was ik compleet fan van Learndash in combinatie met een WordPress website. Dit vergt wat meer kennis van WordPress dan als je alleen gewend bent een WordPress website te maken, in te stellen, te gebruiken en onderhouden. Je wilt je cursus ook nog verkopen en dit kan met WordPress en Woocommerce, maar dat vraagt wat meer inspanning. Tegenwoordig zijn er Nederlandstalige alles in 1 platformen zoals Kennis.shop en MemBirds, waardoor je een checkout software, betaalpagina’s, online leeromgeving en affiliate systeem onder 1 dak hebt. MemBirds heeft ook nog een community omgeving inbegrepen.
Wat zijn de meest populaire platforms om een online cursus te hosten?
Dit ligt eraan aan wie je het vraagt. In Nederland zijn Kennis.shop, MemBirds en Huddle populair. Het voordeel voor veel gebruikers van deze cursus platformen is dat ze in het Nederlands zijn en een Nederlandstalige klantenservice hebben. Het voordeel wat Kennis.shop en MemBirds delen is dat alles onder 1 dak zit. De betaalpagina software, leeromgeving, affiliate systeem. Geen gedoe met het onderling koppelen van deze systemen, dat scheelt veel mensen kopzorgen. Wil je zo’n compleet systeem dat goed werkt in combinatie met WordPress, kijk dan vooral naar Thrive Themes.
Hoe zorg je ervoor dat mijn cursus waardevol en interessant is voor mijn doelgroep?
Een waardevolle cursus begint bij een duidelijke structuur. Splits je cursus op in modules en lessen. Voeg interactieve elementen toe, zoals quizzen, opdrachten en downloads, om deelnemers betrokken te houden. Zorg ervoor dat je uitleg helder en to the point is.
Welke soorten content moet je opnemen in je online cursus (video, tekst, opdrachten)?
Iedereen leert anders, daarom is het goed om verschillende vormen van content te combineren om je cursus aantrekkelijk te maken. Dit helpt ook bij ‘het bij de les blijven’ van je cursisten. Dit zegt niet dat je verplicht bent om dit te doen. Als jouw cursus een e-book is in PDF vorm, dan kan dat natuurlijk ook!
- Video’s: Voor uitleg en demonstraties.
- Tekst: Voor samenvattingen en aanvullende informatie.
- Werkboeken of opdrachten: Voor praktische toepassing van de kennis.
Denk aan de leervoorkeuren van je doelgroep en varieer waar mogelijk. Een jongere doelgroep ziet bijvoorbeeld graag korte video’s met uitleg.
Hoe bouw je een publiek op dat je cursus wil kopen?
Begin met het opbouwen van een publiek voordat je cursus klaar is. Gebruik sociale media om je expertise te delen en interacteer met je doelgroep. Creëer een e-maillijst door een gratis weggever (zoals een e-book of mini-cursus) aan te bieden. Zo bouw je een community van geïnteresseerde potentiële klanten op. Liever niet elke dag op social media? Zet dan zoekmachine optimalisatie in en schrijf blogs en landingspagina’s om je cursus vindbaar te maken in Google.
Gabriella van de SEO school leert je hoe. Bekijk hier haar cursussen, gebruik de code Marinka10 en krijg 10% korting!
Waarom zou je je online cursus alvast verkopen vóór dat je ook maar één letter op papier hebt staan?
Conclusie: Een online cursus maken en verkopen is een uitdagend, leuk en lonend proces. Door een onderwerp te kiezen dat aansluit bij je expertise, de juiste tools te gebruiken, en je doelgroep goed te begrijpen, vergroot je je kansen op succes. Promoot je cursus slim en blijf je aanbod verbeteren op basis van feedback. Voor je het weet, deel je niet alleen waardevolle kennis, maar genereer je ook een stabiel inkomen.
Sommige linkjes in deze blog bevatten een affiliate link. Dit houdt in dat ik een kleine bijdrage krijg wanneer jij besluit een betaald lidmaatschap op de tool af te nemen via deze link. De prijs is voor jou gewoon hetzelfde of juist lager.
Online geld verdienen
Meer lezen over 'Online geld verdienen' en 'Affiliate marketing'
Affiliate software systemen
Online met Marinka
Tips om te starten met extra geld verdienen met je website of social media.
ULFT
KvK: 80301428
Btw: NL002914553B30
Portretfoto's door Maxime Haak van MaxGraphy
Privacyverklaring
Algemene voorwaarden
© Copyright 2020 - 2025 Online met Marinka Alle rechten voorbehouden